Pedagogiskt ledarskap Onlinebok (12 mån)

241 kr
Pedagogiskt ledarskap Onlinebok (12 mån)
Artikelnummer 9789147911288
Skickas inom 24 helgfria timmar
Författare
Ohlson Liselotte
Format
Onlinebok Liber
Utgivningsdatum
2012-07-13
Förlag
Liber

Enkelt sätt att jobba digitalt. Onlineboken är en digital version av den tryckta boken men med smarta funktioner som hjälper dig i dina studier.

Du får tillgång till boken via inloggning till Libers online-plattform. Vi skickar inloggningsinformation till din mail.

Fungerar på dator, smartphone, surfplatta och interaktiv skrivtavla/projektor.

Fördelar:
Enkelt sätt att jobba digitalt
Boken är alltid tillgänglig
Talsyntes som standard

Pedagogiskt ledarskap är ett kursläromedel för yrkesprogrammet BF på gymnasiet. Syftet med läromedlet är att läsaren ska utvecklas både när det gäller det praktiska ledarskapet och de teoretiska kunskaperna. Varje kapitel inleds med en elevuppgift. Insprängt i texten finns därefter uppgifter som fungerar både för enskild reflektion och att diskuteras i grupp. Dessutom finns fallbeskrivningar med tillhörande uppgifter.

För att lyckas som ledare behöver man vara intresserad av människor och ha kunskaper i både pedagogik och psykologi. Det handlar om att skapa struktur genom planering, igångsättning och styrning. Lika viktigt är det att ge stöd och bekräftelse, och att skapa trygghet och öppenhet.
För att kunna göra detta måste man våga bjuda på sig själv, stå för en åsikt och fatta beslut. Man måste även ha god självkännedom och kunna känna empati med andra. När målet är satt måste man kunna visa vägen och leda deltagarna i rätt riktning.
Pedagogiskt ledarskap fokuserar på ett ledarskap i praktiken. Det handlar om att se och möta människor i olika sociala och pedagogiska situationer och att i det praktiska ledarskapet skapa goda villkor för människors lärande och utveckling.
Grundtanken i boken är att ett pedagogiskt ledarskap är användbart i många sammanhang. Det ledarskap som beskrivs i boken är därför allmänt hållet och fungerar därmed för olika sorters ledarskap.
Syftet med boken är att läsaren ska utvecklas både när det gäller det praktiska ledarskapet och de teoretiska kunskaperna. Målet är också att öka läsarens reflektioner över ledarskapet.
Varje kapitel inleds med en elevuppgift. Insprängt i texten finns därefter uppgifter som fungerar både för enskild reflektion och att diskuteras i grupp. Dessutom finns fallbeskrivningar med tillhörande uppgifter. Fler övningar finns i slutet av varje kapitel. Där finns även en sammanfattning av kapitlet som både kan inleda och avsluta arbetsområdet. För att underlätta inläsning finns marginalord utsatta.