Köpvillkor

Allmänt

Digibok drivs av Digibok Sverige, org.nr 556905-3506.

Alla priser är inklusive moms.

För att handla hos oss måste du vara myndig. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen eller slutsålda artiklar samt förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra försäljningsvillkor och samtycker till att uppgifter om namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress registreras i vårt kundregister.
Efter slutförd beställning får du en orderbekräftelse till din e-postadress.

Personuppgifter

För att kunna handla hos oss krävs att du fyller i de uppgifter som efterfrågas (namn, adressuppgifter och e-postadress samt vid fakturaköp personnummer). Syftet med detta är att vi ska kunna leverera varan/varorna.

Uppgifterna kan också komma att användas för vår marknadsföring, t ex för utskick av erbjudanden, om du har angett att du vill ha det.

Personuppgifterna hanteras i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. Mer information om vår hantering av dina personuppgifter finns nedan under integritetspolicy.

Ångerrätt

Ångerrätt gäller inte för digitala produkter som laddas ner eller används online, t.ex. e-böcker, ljudböcker, onlineböcker, mallar, spel eller datorprogram. Vårt sortiment består till allra största delen av sådana digitala produkter som inte omfattas av ångerätten. Digitala produkter klassas som en tjänst som inte kan återlämnas då det är en så kallad direktkonsumtion. Ångerrätten gäller inte heller för ljudböcker och datorprogram på fysiskt medium i det fall plomberingen är bruten.

Är du konsument har du förutom ovanstående produkter rätt att inom 14 dagar från mottagandet av varan meddela oss att du ångrar köpet.
Om du ångrar köpet ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till oss.
Om du önskar varan tillsänd dig igen tillkommer porto- eller fraktkostnader.
Varan ska alltid undersökas så försiktigt som möjligt. För det fall varan inte återsänds i oförändrat skick kan du bli ersättningsskyldig för
varans värdeminskning i den mån värdeminskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ej uthämtat paket eller nekat mottagande, debiteras med en administrativ avgift om 250kr plus vår faktiska fraktkostnad. Detta för att täcka våra kostnader. Tänk därför på att hämta ut ditt paket i tid.

För att ångra ditt köp fyller du i

ångerblanketten och skickar den till info@digibok.se alternativt med post till:

Digibok
Kivra: 556905-3506
106 31 Stockholm

Om du inte vill använda ångerblanketten kan du istället skicka uppgifterna i ett e-postmeddelande eller fysiskt brev till samma adress som ovan.

Varor returneras till samma postadress som ovan.

Om varan skadats eller kommer bort på grund av omständighet som beror på köparen sker ingen återbetalning.

Vi rekommenderar alla att returnera sina varor med postpaket så att du erhåller ett inlämningskvitto på din försändelse.
OBS! skicka inte returer som rekommenderat brev (REK) eftersom det orsakar oss stora administrativa problem och är mycket dyrare för dig.

Reklamation

Om varan har skadats vid transporten till dig är det en transportskada som vi ansvarar för. När varan har kommit dig tillhanda går ansvaret över till dig.
Om du upptäcker något fel på varan och vill reklamera den gör du det enklast genom att skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst på info@digibok.se.
Klagomål kan även sändas till:
Klevrings Group AB
Stubbsundsvägen 13, 131 41 Nacka.

För snabb hantering av din reklamation bör du uppge ditt namn och ditt ordernummer samt tydligt beskriva felet. Vid reklamation av felaktig produkt måste även underlag i form av bilder på t.ex. felmeddelanden lämnas in och verifieras av vår tekniska support.

Handlar du i egenskap av företag skall reklamation ske senast inom 30 dagar från leveransdagen. Handlar du i egenskap av konsument skall reklamation istället ske inom tre år. Du skall dock meddela oss inom skälig tid från det att du märkt felet eller borde ha märkt felet. Vi godtar alltid meddelanden om reklamation som sker inom två månader från att du upptäckt felet.

Om felet går att lösa genom att byta ut produkten skickar vi ut en ny produkt till dig. Detta sker normalt inom 1-2 vardagar från det att vi fått alla uppgifter enligt ovan. Om det är en produkt som används online t.ex. en onlinebok tar vi kontakt med förlaget som åtgärdar felet i plattformen så att det fungerar vid en ny inloggning. För det fall felet inte går att lösa eller om det tar oskäligt lång tid att rätta till felet har du rätt att häva köpet. I sådana fall sker återbetalning utan onödigt dröjsmål.

Vid godkänd reklamation står vi för samtliga kostnader inklusive eventuella leveranskostnader.

Betalning

Hos oss kan du välja mellan följande betalningsalternativ:

• Kortbetalning
• Swish
• Fakturabetalning
• Delbetalning
• Bankbetalning

Kortbetalning

Du betalar säkert med bank- eller kreditkort genom Stripe som använder sig av bl.a. 3D Secure 2, PSD2 och SCA. Du kan betala med de flesta bankkorten såsom Visa, MasterCard, American Express med mera. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort.
Betalning med kort sker säkert genom 3D Secure vilket är en säkerhetslösning för betalningar på internet. Rent praktiskt innebär 3D Secure att kortkunden, utöver sina kortuppgifter, även måste verifiera sig på ytterligare ett sätt för att fullfölja sin betalning.

Vid betalning med kort kommer beloppet att reserveras på ditt kort vid beställningstillfället ("auktorisation"). Den faktiska dragningen på ditt kort kommer att ske när vi skickar produkterna till dig.

Swish

Betalning med Swish tillhandahålls av Nets och sker genom att betalningsuppgifterna krypteras och transporteras direkt till banken. Nets är en av Nordens ledande leverantörer av högklassiga betalningslösningar. Genom Nets kan din betalning genomföras på ett tryggt och säkert sätt. Mer information om Nets finns på nets.se.

Klarna Faktura ("Betala senare med Klarna")

Du kan välja att få varorna först och sedan betala med faktura eller delbetala din faktura via Klarna.

När du betalar via Klarna Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått dina varor.

- Få alltid varan innan du betalar
- Betalningstid - alltid minst 30 dagar
- Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning

Du kan välja en kredittid på 30 dagar, betala i slutet av nästa månad eller Månadsfaktura i Kassan.

Klarna tar ut en påminnelseavgift vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Läs mer här.

Du kan välja tjänsten Månadsfaktura i Kassan, då kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura hos Klarna.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

När du har fått din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr. För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Delbetalning av Klarna Faktura ("Finansiera med Klarna")

Väljer du Delbetalning av Klarna Faktura ("Finansiera med Klarna") direkt i Kassan innebär det att du delar upp din betalning på 6, 12, 24, 36 månader eller delbetala i din egen takt. Du ser direkt vad din månadskostnad blir för de olika valen. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden. Första betalningen sker alltid i slutet på nästkommande månad, d.v.s. handlar du i maj sker den första inbetalningen i slutet av juni.

I samband med köpet görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Bankbetalning ("Betala nu med Klarna")

Du kan välja att göra en betalning via Klarna och din internetbank med några få klick i Kassan, välj då alternativet  "Betala nu med Klarna". Välj bland de flesta svenska banker så som t.ex. Nordea, Swedbank, Sparbanken, Handelsbanken, SEB, Danske Bank. Det kostar ingenting extra att betala via bankbetalning.

Leveransvillkor

Digitala produkter
E-böcker, ljudböcker, programvaror och mallar skickas till din e-postadress inom ett par minuter. Vid fakturabetalning tar det dock upp till två arbetsdagar på grund av kreditprövning. Läromedel i form av onlineböcker från förlagen Gleerups, Liber, Sanoma, Studentlitteratur samt Natur och kultur, skickas till din e-postadress inom 24 helgfria timmar. Vilken leveranstid som gäller för varje specifik produkt visas ovanför knappen ”Lägg i varukorgen” när du är inne på produkten. Observera att inloggningsuppgifter till onlineböcker kan skickas ut till dig direkt från förlaget.

Om leveransen skulle blir försenad informerar vi dig om det så snart som möjligt. Du har rätt att häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse.

Fysiska produkter
Våra fysiska varor finns oftast för omgående leverans från våra distributörer. Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar. Notera att leverans kan komma att ske direkt ifrån tillverkaren eller distributören. Vid varje produkt finns den specifika leveranstiden angiven. Leveranstiden för fysiska produkter avser när varan överlämnas till transportören. Postens leveranstid som normalt är 1-2 vardagar tillkommer.

Om leveransen skulle blir försenad informerar vi dig om det så snart som möjligt. Du har rätt att häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse.

Vi reserverar oss alltid för att varan kan bli slutsåld. Har du betalat med kort, har beloppet endast reserverats på ditt konto, vi släpper då reservationen på ditt kort automatiskt. Har du handlat mot faktura krediteras varans fulla pris, och ingen faktura skickas. Vid swish-betalning återbetalas beloppet automatiskt till ditt konto omgående.

Frakt digitala produkter

Ingen fraktkostnad oavsett land.

Frakt för fysiska varor

Frakter inom Sverige
Vi har följande fraktklasser 49 kr, 79 kr och 99 kr. Det finns vissa större varor som kan ha ett högre fraktpris. I kassan erhåller Du tydligt vilken fraktklass som gäller för din order.

Frakter till Norden och EU
Inom Norden och EU (exkl. Norge) är frakten 350 kr oavsett sortiment. Till Norge är frakten 820 kr.

Frakter övriga världen
Vi skickar varor över hela världen. Frakten som normalt sker med Postpaket kostar 850 kr, leveranstid ca 10 dagar.

Fraktsätt för fysiska varor

Leveranser sker genom brev om vikten är under 1 kg och med Postens postpaket om vikten är över 1 kg. Det kan hända att varor med en vikt som understiger 1 kg skickas som postpaket på grund av att försändelsen är för stor för brev eller på grund av dess värde.

Normal leveranstid hos Posten är 1-2 vardagar.

Paket hämtas hos postombudet som anges på avin du får hemskickad eller via SMS.

Om du vill ändra adressuppgifter i redan skickat paket är kostnaden 150kr exkl. moms (Detta är Postens avgift för s.k. ändrat förfogande). Ändringen kan ta upp till 48 timmar att genomföra.

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN genom deras hemsida eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.

Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når här.

Integritetspolicy

Integritetspolicyn har uppdaterats den 2022-08-01.

Vi värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är vår målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och rekommendationer för personuppgifter. Denna policy hjälper dig bl.a. att förstå vilken slags information vi samlar in och hur denna används. Genom att göra en beställning eller på annat sätt lämna ut dina uppgifter till oss, samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med nedan.

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är: Klevrings Group AB, org.nr 556905-3506
Postadress:
Kivra: 556905-3506
106 31 Stockholm

Vilka personuppgifter behandlar vi och hur använder vi dina personuppgifter? Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på webbplatsen genom cookies i syfte att administrera dina köp och fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund. De personuppgifter som vi behandlar är ditt personnummer, namn, postadress, kön, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, betal- och kreditkortsnummer, IP-adress och telefonnummer.

Uppgifterna kan även användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan också användas för utskick per post, sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon, om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.

Ditt personnummer kommer att behandlas i samband med köp på grund av att betalnings- och kreditföretag behöver ditt personnummer i kreditupplysningssyfte.

Användningen av uppgifterna kan innebära samkörning med andra register, både inom och utom EU, samt att dina personuppgifter överförs till, och behandlas av, andra bolag inom vår koncern samt våra samarbetspartners i ovan nämnda syften i enlighet med gällande lagar och föreskrifter. Uppgifterna kan även komma att samköras eller delas med myndigheter eller våra samarbetspartners för t.ex. leverans direkt från tillverkaren eller distributören. Vid köp av böcker som används online överförs dina personuppgifter till förlaget för att du ska kunna erhålla inloggningsuppgifter. Vidare kan personuppgifterna lämnas ut till transportören för det fall du har köpt en fysisk vara. Slutligen lämnas dina personuppgifter ut till betalningsförmedlare och kreditföretag för betalning eller kreditupplysning. Vi iakttar alltid största försiktighet vid sådana tillfällen och lämnar inte ut fler uppgifter än vad som behövs för att uppnå ändamålet i det enskilda fallet.

Genom att göra en beställning eller på annat sätt lämnar ut uppgifter till oss, godkänner du även att dina personuppgifter överförs till land utanför EU.

Om hela eller delar av vår verksamhet säljs eller integreras med annan verksamhet kan dina personuppgifter lämnas ut till våra rådgivare, eventuell köpare och dennes rådgivare samt lämnas vidare till verksamhetens nya ägare.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?
För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar har vi vidtagit flera säkerhetsåtgärder: Vi har implementerat säkerhetsrutiner och tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi har uppdaterade programvaror samt högkvalitativa och uppdaterade brandväggar och antivirusprogram för att skydda och förhindra obehörig tillgång till nätverket. Tillgången till de system och utrymmen där personuppgifterna lagras är begränsad och det krävs att de anställda som ska hantera uppgifterna identifierar sig för att få åtkomst.

Kortbetalning tillhandahålls av Nets och sker genom att kontokortsnumret krypteras och transporteras direkt till banken. Nets använder standarden SSL som är bland de säkraste systemen för e-handelstransaktioner. Detta innebär att ingen obehörig kan få tillgång till dina kontokortsuppgifter. För mer information se www.nets.eu.

Hur länge sparas mina personuppgifter?
Vi sparar dina uppgifter tills du avregistrerar dig. Du kan när som helst avregistrera dig som kund. Om du inte registrerar dig som kund sparas dina uppgifter så länge det är nödvändigt utifrån krav i lag eller för att fullgöra våra eller våra samarbetsparters åtaganden gentemot dig, t.ex. för att uppfylla leverans- eller garantiåtaganden. Dina uppgifter sparas aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande personuppgiftslagstiftning.   

Tillgång till, uppdatering och korrigering av dina personuppgifter
Du har, enligt gällande personuppgiftslagstiftning, rätt att gratis få information om vilka personuppgifter som behandlas om dig. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska skickas in, undertecknad av dig, per post till den adress som anges på webbplatsen. Den kan alltså inte skickas per e-post.

VI vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Om någon av de uppgifter du lämnat till oss förändras, t.ex. om du ändrar din e-postadress eller namn, vänligen lämna korrekta uppgifter genom att skicka ett e-postmeddelande till oss. Du har rätt att när som helst begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direkt marknadsföring.

Du har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att uppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.

Om du har lämnat ut dina personuppgifter till oss har du i vissa fall även rätt att få ut och använda dina personuppgifter på annat håll, tillexempel i en annan social medietjänst, vilket kallas för rätt till dataportabilitet.

Länkar till andra webbplatser
Webbplatsen kan innehålla länkar till andra webbplatser. Denna Integritetspolicy gäller enbart denna webbplats. När du länkas till annan webbplats bör du läsa den personuppgiftspolicy som gäller för den sidan. Notera att vi inte tar ansvar för andra webbplatsers behandling av dina personuppgifter.

Ändringar i Integritetspolicyn
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i denna Integritetspolicy när som helst i tiden i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att uppfylla nya legala eller tekniska krav. Alla ändringar av denna Integritetspolicy kommer att publiceras på webbplatsen.